De ‘jamaarder’ en de ‘waaromnieter’

 

Het is je vast wel eens opgevallen. De mensen die van een heerlijke vakantiereis terugkomen en die het alleen maar hebben over die ene dag dat het regende. “Het was een fijne vakantie maar die dag dat het zo nat was, wilden we net een mooie wandeltocht gaan maken. Die kon helaas niet doorgaan en we hadden er geen andere gelegenheid meer voor. Zo ontzettend jammer.”

Deze ‘jamaarders’ hebben eigenlijk altijd wel iets aan te merken en zien vaak alleen de negatieve kanten ergens van.

Het maakt niet uit waar het over gaat, er is altijd wel een kleinigheidje te vinden dat ervoor zorgt dat de ‘jamaarder’ al zijn plezier verliest.

De ‘waaromnieter’ ziet eerst het positieve of prettige van de situatie. “Na zo’n welkome bui ziet de natuur er weer heerlijk fris en groen uit. Dan maak je een wandeling door een schoongespoelde wereld, dat was me toch een prachtige tocht.”

Het is echt je eigen keuze om als een ‘waaromnieter’ of als een ‘jamaarder’ naar de wereld om je heen te kijken.

Als ‘waaromnieter’ richt je je op de positieve kanten en als ‘jamaarder’ kijk je naar de negatieve kanten.

Wanneer je in de file staat en kleine stukjes stapvoets rijdt, kan je ervoor kiezen je te ergeren aan al je mede weggebruikers, of je kunt een lekker muziekje aanzetten of een spannend luisterboek beluisteren en van dat moment genieten. Natuurlijk hangt het er ook vanaf of je ergens op een bepaald tijdstip moet zijn of dat je er zomaar een dagje op uit bent.

 

Toch blijft de keuze hetzelfde: je richt je op het positieve of je richt je op het negatieve. 

 

Vooral omdat we veel situaties toch niet kunnen veranderen, is het prettiger om je op de positieve kanten te richten. Als je merkt dat je in de ‘jamaarder’-modus gaat (ja, dat is vanaf nu een woord ;-), kies er dan heel bewust voor om het positieve in de situatie te benoemen. Je zult merken dat je dat met wat oefening steeds beter kunt, tot je je bijna automatisch op het positieve richt.

Het is niet de bedoeling om de negatieve dingen, die we allemaal in ons leven tegenkomen, aan de kant te vegen of te negeren. Maar er is een gepaste tijd en een plaats om daar mee bezig te zijn.

 

Waarom zou je je niet eerst afvragen wat er allemaal wél goed kan gaan om je daarna pas op de negatieve punten te richten.  

 

Bij mijn werk met honden kom ik het wel eens tegen: de ‘jamaarder’ die vooral ziet wat er allemaal niet goed ging.

Bijvoorbeeld laatst tijdens een speurtraining:

 

De hond had tijdens de training 3 sporen uitgewerkt met behoorlijk wat afleiding tijdens het tweede spoor; een andere hond en een fietser die vlakbij langs kwamen.

Bij het derde spoor had de hond wat moeite om een bepaalde kruising goed uit te werken (die kruising is wel voor meer honden lastig), alle aandacht van de eigenaar ging bij het evalueren van de training uit naar die ene kruising.

Dan richt ik me juist op wat er allemaal wel goed ging, en dat benoemde ik daar dus ook allemaal. Terwijl de hond de auto in springt, zegt de eigenaar: “Maar die ene kruising zit me niet lekker.”

Dat vind ik dan zo jammer; voor de hond die zo enorm goed gewerkt heeft en voor de eigenaar die kennelijk in de ‘jamaarder-modus’ staat.

 

Herken je dat je soms in de ‘jamaarder’-modus staat en daar moeilijk uit stapt?

Zeggen anderen tegen je dat je zo op het negatieve gericht bent?

Laat je ervaringen die je minder prettig vond niet goed los?  

 

Dan nodig ik je van harte uit om het daar samen over te hebben tijdens een gratis skypegesprek van 20 minuten. Dan geef ik je minimaal 3 tips over het omgaan met perfectionisme en het maken van die krachtige keuzes die bij jou passen.

Via onderstaande link kan je een datum en tijdstip in mijn agenda reserveren.

Om te zorgen dat ik me goed op ons gesprek voor kan bereiden, heb ik een intake formulier met een aantal vragen voor je. Vul het in en we gaan elkaar spreken. Ik kijk ernaar uit.

Met krachtige groet,

1