Ben je met allerlei ‘hoofdzaken’ bezig en ben je je lijf vergeten? Heb je zoveel denkwerk verricht, dat je er gaar van bent? Is je lijf stram? Zit je al veel te lang achter de computer en werk je maar door en door? Is je omgeving rommelig?

Speciaal voor jou 3 tips die je direct helpen aan ruimte in je hoofd, rust in je lijf en een opgeruimde omgeving.

Tip 1: Je hoofd

Denk aan een mooie omgeving die je zo voor je kunt zien, of pak een foto van een plek waar je bij weg kunt dromen. Ga in je gedachten naar die prachtige plek toe. Het maakt niet uit of je er al eens geweest bent of dat je er nog naartoe wilt, of dat het een droomplek is.

Het gaat erom dat je je hele hoofd vult, met dit beeld. De hectiek van de dag zal naar de achtergrond verdwijnen en er komt langzaam aan wat rust en ruimte in je hoofd. Bovenstaande foto is een van mijn favoriete landschappen. De foto heb ik gemaakt tijdens mijn reis door Alaska op een prachtig punt bij Harding Icefield.

Tip 2: Je lijf 

Neem even de tijd om je lijf te voelen. We zitten de hele dag al in ons hoofd. Terwijl we uit veel meer dan alleen ons denken bestaan. Als je het fijn vindt, sluit je je ogen terwijl je diep in- en uitademt. Adem in door je neus en uit door je mond. Voel hoe de lucht door je heen gaat. Adem rustig en diep zodat je het tot onderin je buik voelt.

Voel hoe je zit, als je het prettig vindt, kan je even gaan liggen. Je ‘voelt’ je hele lijf, stukje voor stukje, hoe is het ermee? Begin bij je voeten en verplaats je aandacht langzaam aan steeds iets hoger. Verspreid met je ademhaling ontspanning en rust door je hele lijf. Als je bij je hoofd bent aangekomen, ga je door tot je het puntje van je hoofd, je kruin, gevoeld hebt.

Tip 3: Je omgeving

Zorg dat je voldoende ruimte om je heen hebt, om te kunnen doen, wat je aan het doen bent. Je zit misschien achter je computer of mobiel. Hoeveel rommeltjes en spulletjes liggen er om je heen waar je eigenlijk allang klaar mee was en die je de komende week niet meer nodig hebt? Neem 15 minuten de tijd om die spullen op te ruimen. Zet bij het opruimen een lekker muziekje voor jezelf op. Ja, dat helpt!

De hectiek van de dag kan je natuurlijk op ieder moment weer overvallen. Dan is het fijn om een van deze tips toe te passen. Kies die tip die op je op dat moment het meeste aanspreekt.

Zelf maak ik regelmatig van deze tips gebruik: eerst met mijn gedachten wegdromen en daarna mijn lijf ontspannen. En tijdens het opruimen van mijn werkplek zet ik bijvoorbeeld ‘Happy’ op!

Heb je behoefte aan meer rust?

In een verdiepingsweek leer je naar je lichaam te luisteren, je ontspant bij geleide meditaties en wandelingen in de natuur, je laat je intuïtie tot je spreken en je vind inspiratie in jezelf. 

Naar de verdiepingsweek
1